האם מסורת רבת שנים בציון דוד המלך תופסק השנה בשל התנגדות הנוצרים?

    עמית דניאל No Comments on האם מסורת רבת שנים בציון דוד המלך תופסק השנה בשל התנגדות הנוצרים?

    האם התנכלות מכוונת של הכנסיה היוונית בחסות עיריית ירושלים תפסיק מנהג עתיק יומין? • מתפללים בציון דוד המלך: "אתמול סילקו את הקרשים שהכינו ילדי הרובע למדורות לג' בעומר בסמוך למתחם ורק לאחר זמן רב השיבו; לא מאפשרים לנו לקיים את ההילולה במתחם הסמוך לציון" • ואיך הגדירה השופטת את המתחם עליו מנסה הכנסיה להשתלט?

    קבר דוד המלך זיע"א צילום: אדיר סולטן, פלאש 90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מסורת בידי תושבי הרובע היהודי בירושלים, לערוך את הילולת התנא האלוקי רשב"י זיע"א בשטח הסמוך לקבר דוד המלך. מסורת זו, הנשמרת שנים רבות, נמצאת השנה בסימן שאלה גדול וייתכן כי לראשונה מזה תקופה, לא יתאפשר לקיים את הילולת רשב"י כיאה.

    ההתנגדות מגיעה מהכנסייה היוונית המנסה להשתלט על מתחם ציון קבר דוד המלך זיע"א ונדמה, למרבה הצער, כי בעיריית ירושלים מתווים מדיניות שלא בהכרח מסייעת לתושביה היהודים של ירושלים. לטענת המתפללים במקום, הכנסייה בנתה ובונה, משפצת ומגדרת, באופן בלתי חוקי לעיני כל במתחם ההר כדי למחוק כל תיעוד יהודי במקום (כולל ממצאים ארכיאולוגים, מקווה עתיק, וכו').

    על פי חוק, השטח האחורי של הציון המכונה רחבת המלכים, מוגדר שטח ציבורי פתוח המיועד לשרת את כלל הציבור ואת העולים לרגל. על כך כתבה בפסיקתה בשנת 2014 כב' השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "שמירה על האזור היא אינטרס ציבורי רב חשיבות ונועדה להגן על כלל הציבור, על הסדר החברתי ועל המרקם הציבורי. האינטרס הציבורי גובר על האינטרסים הפרטיים".

    בועז כהן (בעל נכס במקום), המנהל מאבק משפטי מול הכנסייה היוונית מזה שנים ארוכות, על השתלטותם והצבת מכשולים ובנייה בלתי חוקית הפוגעת בפרנסתו, קיבל עדכון ממשטרת ישראל ומעיריית ירושלים שהשנה לא יאפשרו ליהודים להיכנס למתחם רחבת המלכים בעקבות דרישת הכנסייה אליהם. עוד נאמר לו, שמי שיגיע בכל זאת יגורש מהמקום בכוח.

    אגב, עד מלחמת ששת הימים ערכה מדינת ישראל את טקסיה הממלכתיים במקום (לפני כיבוש הכותל המערבי), מה שמעיד על שייכות הקרקע.

    בתכנית "הפוך על הפוך" בהגשת הרב משה בן לולו, ערך אשר גרייבר תחקיר מקיף בנושא ובמסגרתו הועלו שני אנשים הקשורים לציון דוד המלך ועוקבים מקרוב אחר ההתרחשויות במקום.

    הרב ברגר סיפר "מדי שנה בשטח הסמוך לקבר דוד המלך יש שטח ציבורי גדול מדי שנה עורכים שם מדורת ל"ג בעומר. כל ילדי הרובע ורבנים נוספים מגיעים השנה לפי איך שנראה זה לא יתאפשר".

    "במשך שנים רבות יהודים פקדו את הציון" | מתפללים

    "במשך שנים רבות יהודים פקדו את הציון" | מתפללים

    חוקר ועורך סיורים במקום בשם סיביליה אמר "אני יודע שבאחד הדיונים המשפטיים שהיו בקשר לקיר שבנו בלי רישיון עייריה אמרה שזה שטח ציבורי פתוח. לצערנו הרב לפני 30 שנה ראה"ע דאז רצה להעביר את כל השטח לנוצרים ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל נלחם בזה. משטרת ישראל ממשיכה את הקו הזה".

    סיביליה מספר "כילד הייתי במקום, עשרות אלפי יהודים פקדו את המקום. עכשיו אומרים לנו לבקש רשות מהיוונים. השנה בכיר בעירייה אמר שאם לא תבקשו רשות מהם נשלח משטרה. משטרת ישראל לקחה אתמול את כל הקרשים שהילדים אספו ואחר כך הואילו בטובם לקחת. יש באופן כללי הרגשה שמצרים את דרכנו וזה גם בכלל במתחם".

    הרב ברגר ציין כי "הדלקה גדולה תתקיים בראשות רבנים וקהל רב. ברחבה בה מדי מוצ"ש אנחנו עושים שם לא צריכים רשות".

    עיריית ירושלים מסרה בתגובה: "לעירייה לא ידוע על הנחייה שיצאה בנושא.

    השטח המכונה "הגן היווני" הינו שטח בבעלות פרטית של הכנסייה היוונית אורתודוכסית. ייעוד השטח הוא אכן שטח ציבורי פתוח, אך מעולם לא מומש (כמו שטחים אחרים דומים בעיר).

    הכנסיה היוונית פנתה לעירייה ולמשטרת ישראל באמצעות בא כוחם כי "בכוונתם לא לאפשר את אירועי המדורות של ל"ג בעומר ו/או את המחנאות של שבועות על מתחם המקרקעין שלה", בשל ונדליזם ונזקים שנגרמו לכנסייה.

    העירייה והמשטרה ניסו לגשר בין הצדדים על מנת למצוא פתרון, אל ללא הועיל. הוצע למינהל הקהילתי לפנות לבעלים (הכנסייה) ולבקש את אישורם, אך עד כה המינהל הקהילתי נמנע מלעשות כן.

    יש לציין כי כל עבירת בניה מטופלת בהתאם לחוק".



    0 תגובות